Cadangan Dan Cara-Cara Untuk Menangani Masalah Pengangguran

Karangan 1-:`


Isu pengangguran telah menjadi satu isu sensitif kepada masyarakat terutama golongan siswazah. Namun, ada banyak pihak yang beranggapan isu ini bukan sahaja melibatkan siswazah tetapi golongan lain juga.

Jadi, apakah punca-punca wujudnya pengangguran dan apakah cara-cara mengatasinya.

Pengangguran merupakan satu penyakit era globalisasi yang semakin menular ke negara ini. Saban tahun negara kita dikejutkan dengan isu kegagalan belia terutama golongan siswazah untuk memperoleh pekerjaan. Malah, berita ini sudah dianggap menjadi satu isu yang akan menjelma setiap kali keputusan peperiksaan umum negara diumumkan atau konvokesyen sesebuah universiti dijalankan. Jadi, apakah punca-punca yang medorong isu ini berlaku.

Sudah pasti punca utama berkaitan dengan keadaan ekonomi negara yang merudum. Situasi ini menyebabkan banyak syarikat atu kilang terpaksa gulung tikar dan membuang pekerjanya. Bukan sahaja mereka dibuang kerja tetapi mereka juga sukar untuk memperoleh kerja dalam tempoh yang terdekat akibat tiadanya aktiviti ekonomi di negara. Malah ekonomi dunia bukan sahaja memberi kesan terhadap ekonomi negara tetapi mengambil masa yang lama untuk pulih seperti peristiwa kejatuhan ekonomi pada akhir dekad 90-an.

Selain itu, pengangguran turut disebabkan oleh sikap belia yang tidak mempunyai kemahiran. Belia kita hanya didedahkan dengan konsep teori baik ketika di sekolah mahupun ketika di universiti. Akibatnya, belia kita kekurangn kemahiran berfikir, menganalisa sesuatu, berbicara dalam pelbagai bahasa, dan mempunyai kemahiran berinteraksi dengan masyarakat. Biasanya, majikan akan memilih pekerja yang mereka beranggapan mempunyai keunikan yang tertentu terutama penguasaan bahasa asing dan pengetahuan komputer.

Mungkin juga faktor malas menjadi pendorong wujudnya masalah ini. Sikap belia yang hidup ketika era pembangunan pesat menyebabkan belia mengambil konsep tunggu dan lihat. Mereka hanya bertindak apabila keadaan mendesak atau sudah terlewat. Mereka menganggap pertumbuhan ekonomi negara akan berterusan maju tanpa sebarang masalah. Mereka juga sudah terlalu lama menerima bantuan kerajaan seperti pemberian biasiswa dan menganggap kerajaan akan memberi mereka pekerjaan selepas tamat belajar.

Dalam usaha mengatasi ekonomi negara yang merudum, kerajaan telah menghantar rombongan perdagangan ke luar negara untuk menarik lebih banyak modal asing ke Malaysia. Rombongan ini cuba mengiklankan kelebihan negara jika pemodal asing itu sanggup menanam modal mereka di negara ini. Malah, kerajaan telah cuba menjalankan beberapa projek mega untuk memastikan ekonomi negara berjalan rancak semula. Projek Pembangunan Johor Selatan dan Kereta Api Laju KL-Singpura dijangka mampu meninggikan petrumbuhan ekonomi negara selain mengurangkan pelbagai cukai.

Selain itu, kerajaan telah menjalankan pelbagai program untuk memahirkan golongan belia seperti mengadakan program bahasa Inggeris dan mengutamakan penubuhan institut kemahiran dengan negara-negara luar seperti Jerman. Program ini mampu menyediakan atu sumber manusia yang mempunyai kemahiran tinggi untuk bersaing dalam era globalisasi. Kewujudan buruh yang berkemahiran tinggi ini turut menjadikan negara sasaran utama pelabur asing kelak.

Kerajaan turut memudahkan urusan pembiayaan perniagaan terutamanya kepada golongan belia. Pihak bank sendiri telah memudahkan urusan untuk mendapatkan pinjaman peribadi untuk membantu belia memulakan perniagaan mereka secara kecil-kecilan. Langkah drastik ini memastikan lebih banyak industri kecil dan sederhana mampu diwujudkan dan menyediakan peluang pekerjaan yang lebih baik dalam tempoh terdekat ini. Belia yang tidak bekerja akan mengambil peluang ini untuk mencuba nasib mereka sebagai ahli perniagaan. 

Sebenarnya, masalah pengangguran ini bukanlah satu isu baru. Cuma masyarakat harus berfikiran positif dan cuba meninggikan kemahiran diri mereka. Dunia pekerjaan sering berubah mengikut teknologi dan mereka yang sering meningkatkan kemahiran sahaja mampu duduk di tempat yang sama sepanjang hidup mereka. “Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih”.


Karangan 2-:



Ketika berada di sekolah rendah dan menengah,acap kali kita mendengar pertanyaan seperti “Apakah cita-cita anda?” terpacul keluar dari mulut seorang guru. Cita-cita yang menjadi dorongan bagi pelajar agar mampu memiliki kerjaya yang membuahkan hasil lumayan. Rentetan tuntutan dunia yang semakin mencabar, ibu bapa sanggup mengeluarkan setiap sen yang terdapat untuk memastikan persekolahan anak sempurna dari segala aspek. Namun demikian, pengangguran yang menghantui negara tetap melanda.Masalah yang dialami di seantero dunia bukannya suatu yang baru. Mutakhir ini, kadar pengangguran di Malaysia meningkat kepada 3.8 peratus.

            Pihak berkuasa sering mencari resolusi yang komprehensif tetapi langkah pertama yang wajar diambil adalah pengenalpastian punca berlakunya pengangguran di Malaysia. Faktor prima yang mendorong pada kejadian tersebut adalah sikap golongan siswazah yang memilih pekerjaan. Kejumudan fikiran bahawa kerja makan gaji mendatangkan hasil yang lebih lumayan meracuni pemikiran golongan siswazah. Mereka inginkan tempat kerja yang mepunyai ambien yang kondusif seperti berdingin hawa, bukannya berada di bawah terik matahari atau bergelumang di lumpur. Malahan, faktor tersebut juga didalangi oleh kewajipan sebagai anak terhadap ibu bapa. Mereka berpendapat bahawa kerja makan gaji lebih profesional. Keputusan tersebut diambil agar dapat menghargai jasa dan sumbangan ibu bapa agar tidak diibaratkan ‘seperti kacang lupakan kulit’. Persoalannya,adakah pekerjaan yang dianggap profesional mampu menampung golongan siswazah di negara kita?

            Di samping itu, kebanjiran pendatang asing turut mengakibatkan kadar pengangguran melonjak.Negara kita menjadi ‘syurga’ kepada golongan imigran seperti warga Indonesia dan Thailand kerana mereka mendapat kerja dengan mudah terutamanya dalam sektor pembuatan dan perindustrian. Negara-negara tersebut terdiri daripada populasi rakyat yang tinggi sehingga peluang pekerjaan berada pada tahap minima setiap individu. Oleh itu, sektor perladangan, pembuatan dan perkilangan didominasi oleh warga asing. Fenomena yang menjerat rakyat negara ini tentunya mendatangkan implikasi negatif kepada rakyat Malaysia. Hal ini demikian kerana kekosongan yang ada sudah dirampas. Individu yang tidak berkelulusan universiti di negara kita terpaksa mengikat perut bak kata pepatah, ’kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’ akibat pengangguran.

            Selain itu, punca yang mendorong pada pengangguran adalah kurangnya kemahiran yang fundamental dalam alam pekerjaan. Sistem pendidikan yang berorientasikan peperiksaan semata-mata membina sempadan antara murid dengan dunia luar secara perlahan-lahan. Oleh itu, golongan siswazah di Malaysia cemerlang dalam aspek teori tetapi lemah dari segi pengaplikasiannya. Contoh yang paling mudah adalah kemahiran komunikasi interpersonal iaitu interaksi seseorang dengan individu yang lain. Kemahiran tersebut amat signifikan jika hendak menjadi seorang pekerja yang mampu memacu kemajuan negara. Kualiti golongan siswazah yang tidak mencakupi pelbagai aspek seterusnya mendorong pada pengangguran. Sementelahan itu, sikap golongan siswazah yang tidak berani mengambil risiko turut mengakibatkan pengangguran secara berleluasa. Perusahaan atau pekerjaan berasaskan modal dan dana diri sendiri tidak diburu kerana dianggap sebagai pekerjaan yang kurang stabil dari segi ekonominya.

            Deduksinya, setiap individu wajar bekerjasama bagi mencari jalan penyelesaian yang efektif dan bukannya menuding jari ke pihak kerajaan semata-mata. Masalah pengangguran yang dihadapi tidak akan mencapai garis penamat jika masyarakat tidak menggembleng tenaga. Masyarakat disarankan untuk menggenggam erat visi negara iaitu Wawasan 2020 untuk mencapai status negara yang bertaraf 5 bintang. Anjakan paradigma iaitu pencapaian sifar kadar pengangguran merupakan transformasi yang wajar diimplementasikan. Usaha masyarakat yang diadun merupakan resepi kepada pencapaian matlamat tersebut. Warga Malaysia harus sedar bahawa ‘sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna’ apabila masalah ini berlarutan.



karangan 3-:




Isu pengangguran menjadi-jadi ketika ekonomi dunia bergolak. Pelbagai langkah harus diambil oleh kerajaan untuk mengatasi masalah ini terutama dalam kalangan belia.

Jelaskan langkah-langkah yang konkrit.


Kegawatan ekonomi menyebabkan jumlah penganggur di negara ini meningkat dengan begitu ketara sekali sehingga menimbulkan kebimbangan semua pihak. Jumlah penganggur yang tinggi untuk membuktikan kegagalan pihak kerajaan untuk mengatasi kemelut yang melanda ekonomi negara kerana terlalu bergantung kepada perkembangan ekonomi negara luar seperti Amerika Syarikat. Pihak media massa turut menyiarkan program yang menceritakan pengalaman penganggur untuk berjaya dalam hidup jadi bukti bahawa polemik pengangguran di negara ini mula menjadi isu politik juga. Sebenarnya, ada banyak langkah yang boleh diambil oleh pelbagai pihak untuk mengatasi masalah pengangguran ini jika mereka mahu bertindak.

Langkah awal ialah kerajaan harus memberikan bantuan kewangan yang mampu memberi rangsangan kepada ekonomi untuk berkembang dengan pesat. Bantuan kewangan ini perlulah besar yakni menelan bilion ringgit supaya lebih banyak projek pembangunan dijalankan secara serentak kerana jika semua projek pembangunan dijalankan serentak sudah pasti jumlah pekerja yang diperlukan ramai dan semua orang berpeluang untuk bekerja. Pakej kewangan ini hendaklah diuruskan oleh kerajaan dengan bijak melalui pemilihan projek ekonomi yang boleh mencambahkan lebih banyak aktiviti ekonomi sampingan seperti ekonomi berasaskan teknologi dan penyelidikan tinggi. Jelaslah, ekonomi negara akan pesat membangun jika kerajaan menyediakan pakej bantuan kewangan yang banyak untuk mewujudkan peluang pekerjaan.

Pakej kewangan yang besar ini boleh diikuti dengan pengenalan pelbagai insentif baru kepada ahli-ahli perniagaan terutama pembinaan lebih banyak kawasan industri dan pemberian bebas cukai kepada industri yang tidak membuang pekerjanya. Pelbagai insentif ini mampu menguatkan semangat kepada ahli perniagaan untuk mencuba melakukan sesuatu yang baru dalam perniagaannya dan juga mengharungi cabaran kegawatan ekonomi dengan lebih terbuka dan rasional kerana menyedari bahawa pihak kerajaan berusaha untuk menyelamatkan mereka juga. Semua idea baru yang diperkenalkan sudah pasti mampu memberikan suntikan kepada ahli perniagaan untuk meneruskan kerja mereka tanpa perlu membuang pekerja sebaliknya mereka mungkin memerlukan lebih ramai pekerja untuk mengambil kesempatan yang wujud itu. Maka, kerajaan perlu memberikan idea-idea baru yang mampu memudahkan ahli perniagaan untuk menjalankan peranan mereka dengan lebih efektif.

Selain itu, usaha untuk memperkenalkan negara harus ditingkatkan oleh kerajaan menerusi pameran dan kunjungan rombongan ekonomi ke negara-negara lain. Lawatan sebegini menyebabkan lebih banyak negara luar menyedari kelebihan dan kepentingan mendirikan perniagaan di Malaysia berdasarkan maklumat yang tepat diperoleh daripada ahli-ahli rombongan ini. Kemasukan lebih banyak model asing ke negara ini sudah pasti mampu menjana lebih banyak aktiviti ekonomi bersama-sama dengan pakej ekonomi yang sebelum ini ditawarkan oleh kerajaan untuk mengatasi masalah ekonomi. Hal ini membutkikan bahawa usaha memperkenalkan negara ke mata dunia amat penting terutama jika semua rombongan ini digunakan dengan sebaik mungkin dan tidak hanya sebagai satu lawatan sahaja.

Pihak swasta pula terutama ahli perniagaan turut mempunyai perana tersendiri yakni mereka perlu sanggup berkorban ketika negara mengalami masalah kegawatan ekonomi ini. Pengorbanan mereka itu boleh dijelmakan dalam bentuk mengurangkan gaji atau ganjaran buat mereka dalam bentuk bonus dan sebagainya supaya wang itu boleh digunakan untuk memastikan syarikat terus wujud lalu tidak membuang pekerja yang boleh menambahkan jumlah pengangguran. Kehidupan mereka yang sudah lama hidup mewah perlu dikorbankan demi kemajuan negara pada masa hadapan kerana jika mereka masih mengaut keuntungan menerusi gaji dan bonus yang tinggi sudah pasti syarikat mereka akan kekurangan sumber kewangan untuk mengharungi zaman kemelesetan ini. Oleh itu, pihak swasta harus juga memikirkan orang lain dan tidak hanya mamu menyelamatkan diri mereka sahaja dalam kegawatan sebegini.

Manakala pihak individu pula harus lebih positif mengharungi kegawatan ekonomi ini dengan cuba meningkatkan lagi kemahiran diri mereka seperti menyambung belajar, mengambil kursus jangka pendek dan meningkatkan prestasi diri. Sikap suka meningkatkan kebolehan diri memastikan seseorang pekerja itu terus dihargai oleh syarikat dan kemungkinan untuk dibuang kerja amat tipis. Malah, jika mereka dibuang kerja pun, golongan yang positif seperti ini akan mudah menerima kerja baru kerana mereka memiliki kemahiran lain yang sudah pasti diperlukan oleh syarikat lain pula atau mungkin mereka boleh bekerja sendiri berdasarkan pengalaman mereka sebelum ini. Lantaran itu, semua orang harus melihat pendidikan sebagai satu proses jangka masa panjang dalam hidup seseorang itu dan tidak menganggap pelajaran tamat selepas meninggalkan bangku sekolah sahaja.

Kesimpulannya, masalah pengangguran ini memang boleh mencetuskan ketidakstabilan jika negara gagal mengawalnya dengan baik berdasarkan pengalaman negara-negara jiran kita terutama Indonesia. Pihak kerajaan bersama-sama swasta perlu menyedari betapa pentingnya sikap bekerjasama untuk memulihkan ekonomi negara dalam masa yang terdekat ini. Tanpa kerjasama masalah ekonomi akan terus wujud lalu menimbulkan banyak masalah kepada rakyat untuk mencari peluang kerja yang baik terutama golongan muda yang baru sahaja keluar dari sekolah.



Karangan 4-:



Di dalam bumi yang fana ini, kemelut sosial terutama sekali di Singapura semakin bermaharajalela mutakhir ini. Cabaran globalisasi yang serba menghimpit telah menyebabkan pengangguran berlaku. Ramai yang mencari jalan lain semata-mata untuk mendapatkan wang dengan masa yang cepat. Pengangguran juga telah menyumbang kepada masalah sosial dan kes jenayah yang semakin genting. Perdana Menteri Singapura telah menasihati rakyat Singapura agar berfikiran terbuka dan jangan terlalu memilih perkerjaan kerana kegawatan ekonomi dijangka tidak akan berakhir dengan masa yang cepat. Pada pendapat saya pula, memang betul kata-kata perdana mentari. Jika kita memilih pekerjaan, tentunya kita tidak akan mendapat pekerjaan tersebut dan ini akan menyumbang kepada masalah pengangguran yang boleh didefinasikan sebagai masa semasa ramai yang tidak mempunyai pekerjaan.

Saya bersetuju dengan pernyataan di atas tetapi tidak seratus peratus. Memang tidak dinafikan bahawa pengangguran berpunca daripada sikap rakyat Singapura yang terlalu memilih pekerjaan tetapi ia masih boleh diperdebatkan lagi. Sikap rakyat Singapura yang terlalu memilih telah menyebabkan kadar pengangguran meningkat secara drastik. Ramai yang mahu pekerjaan yang berkolar biru dan bergaji lumayan. Tetapi semua ini sukar didapati terutama sekali apabila kegawatan ekonomi sedang berlaku. Rakyat Singapura tidak seharusnya bersifat cerewet. Sikap terlalu memilih pekerjaan bukan seluruh punca pengangguran. Memang ia punca utama bagi masalah ini tetapi terdapat juga punca-punca lain.

Punca yang seterusnya ialah bilangan rakyat Singapura yang semakin meningkat. Dengan perkara ini berlaku, lebih ramai rakyat Singapeura, lebih sedikitlah peluang pekerjaan yang ada. Lebih ramai rakyat Singapura juga bermakna orang yang lebih pandai, rajin dan efektif juga turut meningkat. Lantas, peluang pekerjaan yang ada tentunya akan diberi kepada orang yang kemampuan, kebolehan dan kelayakkan tinggi. Punca ini akan membuat masalah pengangguran lebih mencabar dan berpanjangan. Ini bermakna, punca ini amat serius juga dibandingkan denga punca utama iaitu, sikap memilih pekerjaan kerana semakin ramai yang menjadi pandai tetapi ekonomi akan mengambil yang terbaik sahaja dan meninggalkan yang lain, tidak mempunyai pekerjaan.

Punca yang ketiga ialah kemelesetan ekonomi. Kemelesetan ekonomi telah menyebabkan gaji terpotong, kelayakan pekerja dipertinggikan dan semua ini menyumbang kepada masalah pengangguran. Kemelesetan ekonomi tidak dijangkakan untuk berakhir begitu cepat. Justeru itulah rakyat Singapura disuruh bersikap terbuka. Tetapi rakyat Singapura ramai yang keras kepala dan enggan berbuat demikian. Bersikap terbuka bukan sahaja contoh langkah yang boleh digunakan untuk mengurangkan masalah pengangguran. Terdapat banyak lagi langkah-langkah yang boleh dijalankan. Ayuh kita menganalisa langkah-langkah untuk mengurangkan pengangguran.

Langkah utama adalah untuk bersikap terbuka. Dengan bersikap terbuka, yang bermakna menerima pekerjaan yang bergaji rendah dan menerima pekerjaan itu walaupun ia bukan pekerjaan yang berkolar biru, rakyat Singapura sekurang-kurangnya akan mendapatkan pekerjaan, lantas mendapatkan wang untuk membayar atau membeli barang keperluan seharian. Ia lebih bagus dari tidak mempunyai sembarang pekerjaan dan akan hidup menderita selepas itu. Rakyat Singapura pun boleh berkerja sambilan juga, kami dapat mengalami cara berkerja yang lain dan dapat menambah pengetahuan kita juga.

Langkah yang seterusnya ialah mempelbagaikan sektor ekonomi. Dengan mempelbagaikan sektor ekonomi, lebih banyak peluang pekerjaan yang boleh didapati. Dengan cara ini juga keberatan seseorang pekerja akan dikurangkan kerana akan ditugaskan oleh orang lain. Cara ini juga akan membawa kebaikan kepada eknomi, orang yang berkerja dan orang yang akan mendapat atau mencari pekerjaan. Cara ini boleh mengurangkan masalah pengangguran secara mendadak. Ekonomi seharusnya memikirkan tentang cara penyelesaian ini kerana ia akan membawa kebaikan kepada semua orang.

Langkah yang terakhir ialah untuk meningkatkan kebolehan dan kelayakkan. Mereka boleh meningkatkan kebolehan dan kelayakkan dengan cara menghadiri kursus, melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi dan sebagainya. Cara ini akan membolehkan rakyat Singapura untuk memiliki peluang yang lebih tinggi untuk mendapatkan pekerjaan kerana banyak ekonomi, terutama sekali masa kini apabila Singapura sedang menghadapi kemelesetan ekonomi, akan mengambil calon pekerjaan yang tentunya terbaik, dan ada kelayakkan yang tinggi terutama sekali pelajaran yang tinggi. Dengan cara ini, setiap individu harus berkerja keras sendiri untuk mencapai semua ini kerana tidak ada orang laing yang boleh membantu kati memiliki sesuatu ilmu kecuali diri kita sendiri.

Lantas, saya bersetuju bahawa pengangguran berpunca daripda sikap rakyat Singapura yang terlalu memilih tetapi tidak seratus peratus kerana terdapat punca-punca yang lain yang menyumbang ke masalah tersebut dan terdapat langkah-langkah yang boleh diambil oleh rakyat Singapura tetapi ramai yang tidak mahu mencuba untuk memperbaiki keadaan dengan cuba berfikiran terbuka dan melakukan sesuatu yang lebih untuk mendapatkan pekerjaan.


Karangan 5-:


Pengangguran merupakan salah satu permasalahan sosioekonomi yang terus menghambat negara ini. Setiap tahun, beribu-ribu orang siswazah menamatkan pengajian di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dengan harapan menggunung untuk mendapatkan kerjaya yang setimpal; namun, tidak semuanya bernasib baik. Berdasarkan Statistik Perburuhan dan Sumber Manusia 2008, jumlah pendaftar baharu yang berdaftar dengan Jabatan Tenaga Kerja ialah 174,355 orang iaitu seramai 40,356 orang (23.1 peratus) memiliki ijazah, manakala 35,832 orang (20.6 peratus) merupakan pemegang diploma.

Sikap terlalu memilih kerjaya menyebabkan peningkatan masalah pengangguran dalam kalangan siswazah. Hal ini menjadikan siswazah sanggup menunggu pekerjaan yang eksklusif dan bergaji tinggi. Keadaan ini bertambah buruk apabila siswazah mempunyai interpretasi terlalu tinggi terhadap prasarana kerja seperti kredibiliti syarikat, fleksibiliti waktu bekerja, jarak, infrastruktur dan sistem pengangkutan yang baik. Ada juga sesetengah siswazah yang tidak optimistik dalam memilih bidang kerjaya. Mereka beranggapan demikian kerana kurang yakin dengan kemampuan diri dan kelulusan yang dimilikinya.

Isu pengangguran dalam kalangan siswazah juga dikaitkan dengan sikap majikan yang sangsi terhadap kebolehan siswazah memandangkan mereka tidak mempunyai pengalaman bekerja. Sesetengah majikan melihat pengalaman lebih penting berbanding dengan taraf pendidikan. Majikan sanggup menawarkan kerja yang sepatutnya dilakukan oleh orang yang berpendidikan tinggi kepada orang yang tidak berpendidikan tinggi dengan alasan mengurangkan kos upah. Kebanyakan siswazah tidak mempunyai kemahiran berkomunikasi secara berkesan untuk membolehkan mereka bersaing dalam pasaran kerja yang semakin kompleks dan sengit. Siswazah IPT tempatan sekarang juga tidak mempunyai kekuatan penguasaan bahasa kedua seperti bahasa Inggeris, Mandarin dan sebagainya.

Siswazah baharu sukar diserap ke alam pekerjaan kerana tiada kekosongan jawatan. Hal ini disebabkan terdapat penjawat awam yang melanjutkan pelajaran demi meningkatkan mobiliti sosial. Di samping itu, IPT sering dipersalah oleh sesetengah pihak dan didakwa kurang menawarkan kursus yang dikehendaki oleh pasaran kerja. Maka, tidak hairanlah jika kebanyakan siswazah akhirnya mencuba nasib dalam bidang yang tidak sesuai dengan kelulusan dan kemahiran mereka. Mutakhir ini juga, pembangunan teknologi tinggi mula mengambil alih tugas manusia dalam sektor pengeluaran. Kemasukan pakar asing dari luar negara untuk bekerja di Malaysia memburukkan keadaan lagi.

Siswazah perlu menilai potensi diri sebelum berusaha mendapatkan sesuatu pekerjaan. Masalah pengangguran pasti dapat diatasi jika siswazah menguasai secara teori dan praktikal bidang yang diambil di universiti, melengkapkan diri dengan pelbagai kemahiran dan meningkatkan kualiti diri yang dapat menyakinkan panel temu duga untuk jawatan yang dipohon.









Comments

  1. So good😀😀😀😀😀

    ReplyDelete
  2. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete
  3. Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui email {} charlottemasonloanfirm@gmail.com

    Maklumat Peminjam:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Amaun Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    Puan Charlotte

    ReplyDelete
  4. Karangan ni sgt membantu
    Terima kasih

    ReplyDelete
  5. Karangan ni sgt membantu
    Terima kasih

    ReplyDelete
  6. Adakah anda menghadapi masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk melunaskan bil anda, Memulakan atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pinjaman dari Pemberi Pinjaman keras atau Bank kerana bayaran / keperluan pinjaman yang tinggi?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Oleh itu, bimbang kami datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mestilah 18 tahun ke atas.
    Menghubungi kami untuk membuat rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan adalah keputusan yang bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini dibuat untuk membantu pelanggan kami dari segi kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Atas sebab apa pun, pelanggan dapat mencari rancangan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.

    Data pemohon:
    1) Nama Penuh:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Kerja:
    6) Nombor telefon:
    7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    Pendapatan 8 bulan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Tempoh pinjaman:
    11) Adakah anda pernah memohon sebelum ini:
    12) Tarikh Lahir:
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel:
    {gloriasloancompany@gmail.com} atau
    Nombor WhatsApp: +1 (815) 427-9002
    Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  7. Instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
    Twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
    E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com


    salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
    Kontak Aplikasi pinjaman besar

    E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: ************ + 447723553516
    Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
    Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Karangan Tentang Masalah Sosial Dalam Kalangan Remaja

karangan tentang cara-cara untuk menangani stress

Kepentingan Mempertahankan Unsur-Unsur Kebudayaan